Monday, March 8, 2010

serasi bersama

aaaLLLoooOOoo...entry ni bukan nak nyanyi lagu ajai ekkk... nak jawab soalan je.. de yang bertanya.. kenapa kejap2 guna 'AKU' dan kejap guna 'SAYA'.. bila tengok2 balik entry yang lame2... hurrrmmm... mule2 tu memang saya gunakan 'aku'.. pastu tukar pulak ke 'saya'.. bukan pe sebenarnye.. nampak macam sopan sangat ehhh..??

saya rasa makin janggal dan kurang selesa untuk membahasakan diri 'aku' sekarang ni.. mungkin sebab dah jarang2 sebut camtu.. dulu mase zaman sekolah, saya akan bahasakan diri 'kite' kat kawan2.. bile naik sekolah menegah, macam tak ganas la kan 'kite' tu.. so tukar le kepada 'aku'.. macam la ganas sangat kan lepas tu.. hahahaa.. kanak2 betul rase bile ingat balik.. masa ni la saya baru pandai sebut perkataan 'AKU'.. susah nak percaya kan..??

lepas habis sekolah pegi sambung belajar pun masih lagi kekalkan perkataan 'aku' tu dengan kawan2.. mase tu bajet ganas lagi kot.. hahaha.. tang mane la yang ganas tuu..

bile keje, dah mule bahasekan diri 'saya, orang, kita atau sebut nama sendiri' je.. tak tau la kenapa.. faktor sekeliling kot yang membuatkan kite perlu berubah.. lagi pulak sume kawan2 ofis pangkat akak2 dan makcik2.. bukan la saya nak kata 'aku' tu kurang sopan.. sume tu terpulang kepada diri sendiri.. bagi saya, saya kurang selesa nak gunakan perkataan 'aku' tu dengan mereka. sebab dah terbiase kot dari kecik..

sedangkan dengan family sendiri pun saya lebih selesa gunakan perkataan 'orang'... kelakar kan... tapi tu la hakikatnya... saya lebih selesa cakap 'orang' kat mak dan ayah. dengan adik2 pulak saya bahasakan diri 'kak ila..akak..' dengan akak, de la kadang2 sebut aku. dengan member2 rumah sewa.. 'kite, orang, i...' ikut la mane yang sesuai dengan situasi.. ikut kegedikan kitorang mase bercite.. heeee...

dengan uncle law pulak...?? lagi la tak pernah cakap 'aku'.. kalu ngamuk yela kot.. tapi paling kuat pun kalu ngamuk, saya sebut je nama dia..nama penuh dia ke..nama siti dia ke.. hahahhaa... dia pun de nama siti tau.. tu dah geram tahap dewa la tu... bak kata dato ct, biarlah rahsia....

1 comment:

fathullahHAKIM said...

amboi2.mngumpat ye..huhuhu