Friday, March 5, 2010

penjagaan kulit muka.. cegah sebelum terkena

Kehhh… meeting tadi biase2 je.. banyak la pulak keje.. biase la kan.. ‘saya yang menurut perintah’.. lupakan yang tu.. saya nak bayar hutang cite ni.. kite cite pasal appointment doc dulu la ekk.. yang misi penting tu masih dalam rangka lagi.. gileee la.. macam pe je siap nak rangka2 dulu.. panjang sangat cite..

Saya bukan la sakit tenat atau kronik sangat pun.. sakit ngade2 je ni.. jumpe doc pun ngade2 je.. kalu orang tau mesti rase macam nak sepuk je.. heheheee… dari oktober 2009 sampai la sekarang, saya adalah salah seorang pesakit dan pengunjung setia kat Klinik Nathan Skin & Laser Centre, Jalan Raja Laut. Hooohhhhh.. entry ni bukan nak promote klinik ke pe ekk.. saya tak de syer pun dengan mereka. Sekadar nak berkongsi pengalaman.



Kisah bermula :

16 Jun 2009 (kalu tak silap) :
Beberapa hari selepas balik dari site visit kat terengganu, tibe2 perasan de bintik2 halus penuh kat muke ni.. macam ruam. Member rumah cakap mungkin nak kene demam campak (saya belum pernah kena lagi tau). Amik langkah pencegahan awal, suruh uncle law belikan air kelapa. Tu pun setelah dapatkan nasihat mak. Kecoh tepon2 mak risau kena demam campak. Takut muka dah tak comel. Hahahaaa.. perasan comel selama ni..

Setelah beberapa hari :
Muka masih tak ok. Mak suruh balik banting nak tengok. Risau la kan nanti anak dara dia dah tak comel.. hahhaaaa.. tak boleh blah..
Balik banting mak tengok cakap tak de pe2 la kot. Tapi muke mase ni dah mule sakit2 dan bengkak2. rase macam jadi ninja turtle pun de.. mase ni dah pegi klinik jumpe doc Syed. Doc bising2 cakap ‘dah tau kulit sensitive kenapa tak jaga betul2. pasni awak elakkan kucing, elak tempat berhabuk..bla…bla…bla..’ macam biase la dia membebel. Mau tak dia bebel. Dalam rekod saya kat klinik dia tu penuh la dengan amik ubat gatal je. Manjang la alah. Gatal + miang betul saya ni.. meow..meoooww…

Setelah beberapa minggu :
Makin kronik muke ni.. nak pegi ofis segan sangat2 rasenye. Kalu boleh tak nak jumpe sesape. Muke siyes bengkak2.. kat pipi kat dahi.. penuh dengan jerawat yang besar2. kalu dulu muke ni susah sangat nak kuar jerawat. Kalu de pun 1 ke 2 je la mase piyed tu. Tu pun tak tentu. Kadang tak de. Bukan saya nak berlagak. Tapi kenyataan. Muka saya jenis yang senang di jaga. Tak cerewet.






ni gambar mase bulan 7


Ogos 2009 :
Makin tak yakin dengan diri sendiri. Muke makin teruk. Teruk sangat2 bagi saya yang tak pernah de masalah jerawat selama ni. Mase ni baru saya tau pe perasaan orang lain yang selalu rase rendah diri bile muke penuh jerawat. Saya dah cube macam2 petua yang orang bagi. Masih tak serasi lagi.

September 2009 :
Bile jumpe kawan2 dan sedara mara mase raya sume pun tanya ‘kenapa dengan muke ni.. pe dah jadi kat dahi yang licin ni.. kat pipi yang dulu tembam ni..’ lagila rase tak semangat. Pegi mane2 pun sume orang tanye. Mase ni teringat kak mona pernah cite pasal klinik Nathan ni. Dia cakap kawan dia pegi sana ok. Tapi mahal sikit la. Terus rajin2 search kat tenet pasal klinik ni. Sume orang pun cakap ok but mahal. Banyak kali gak pikir.. nak pegi ke tak..nak pegi ke tak.. muke dah penuh dengan jerawat batu dah ni. Tapi ye ke jerawat?? Lain macam je.. sampai de yang cakap saya kene buatan orang la.. ngarut je rasenye..


ni mase bulan 9. tengok betul2 kat dahi. pipi mase ni belum kronik lagi

Oktober 2009 :
Akhirnya saya pegi gak klinik ni. Mule2 pegi tu dia tengok2 je.. amik gambar pastu bagi ubat sapu dan antibiotic. Nak tengok respon kulit saya. Dan doc sahkan memang muke saya kena jerawat. Doc tak bagi pakai pe2 kosmetik melainkan bedak Johnson baby saje. Cuci muka pun pakai air paip saje yang dibenarkan. Yang peliknye.. selama ni memang pun saya tak pakai pe2 make-up. Just pencuci muka, krim pelembap dan bedak je (jimat ke kedekut) hehehehee…Tak tau la kenapa tibe2 jadi camtu. Dah tertulis kan..

ni la selepas rawatan. lepas doc korek2 muke. tapi ni bukan yang terkini. kalau tak silap ni mase nov 09

Beberapa bulan sepanjang treatment :
De la beberapa kali gak kena korek2 muka. Doc picit2 kuarkan segala kotoran yang de. Sakit sangat. Sampai kebas2 muke. Muke pun jadi bengkak2. darah kat kapas tu jangan cakap la. Ngeri tengok. Banyak gileee… saya terpakse makan antibiotic yang kuat (mahal wehh ubat ni) sebab tindak balas yang sangat slow. Siap kena sign agreement bagai la. Semasa makan ubat ni, saya tidak dibenarkan mengandung. Selepas behenti amik ubat ni, dalam tempoh 4bulan baru saya dibenarkan mengandung. Kalau tak nanti baby mungkin cacat (tak pe tak kahwin lagi. Tapi takut gak). Saya juga akan mengalami kulit yang agak kering. Terutama di bahagian bibir (doc dah bagi lipbalm sekali).





ni la ubat yang mahal tu. nasib baik 1hari telan 1 je. kalu tak saya buat macam makan nasi je la.

Sekarang (Mac 2010) :
Setelah beberape kali appointment, alhamdulillah muka saya makin ok. Jerawat sume dah susut. Tapi masih kena makan antiobtik yang doc bagi. Saya kena makan dalam tempoh 6bulan (untuk ubat yang mahal tu). Semalam pegi, de lagi 1bulan je lagi saya kena makan ubat tu. Dan semalam doc bagi tengok gambar mase mula2 saya datang klinik tu. Banyak sangat perubahan. Tinggal bekas2 yang dah tak berapa nak nampak je. Dalam 5bulan ni, dah 8kali appointment (kalau tak silap) dan total sume rawatan, saya dah habis lebih 2k.. so korang kira sendiri la berape kene bayar tiap kali jumpe. Bukan saya nak berlagak kat sini cite kemampuan saya untuk pegi jumpe pakar untuk masalah yang kecik ni. Cume nak kongsi dengan anda sume. Kot2 la de yang de masalah yang sama macam saya. Sekurang-kurangnye dah tau kan nak pegi mana. Kan lebih baik mencegah dari merawat. Tapi kalu dah terkena macam saya, lebih baik rawat dengan segera sebelum menjadi makin parah. Tak kisah la pe jenis penyakit pun.

Meh saya share sikit note yang doc bagi kat saya dengan anda sume.

NORMAL DAILY FACE SKIN CARE:
1. use only lipstick, eye shadow and eye pencil (sume pun saya memang tak pernah de)
2. Johnson & Johnson baby powder to face
3. NOTHING ELSE and NO FACIAL
4. Avoid sun

FOR FUNCTION:
1. Make up can but :
# should be lightly applied
# should be oil free base (clinique brand) – ni bukan saya yang promote ehh
2. remove the make up after the function with your usual remover and then use cetaphil cleanser as the last step to wash your face

Ok. Itu saje untuk hari ini. Sekarang saya dah semakin pandai telan ubat pil. Ni sume gara2 ubat mahal punye pasal. Kalau dulu ubat tu main pusing2 je dalam mulut sampai cair. Pastu sah2 la ke sink. Hehheeee… sekarang tidak lagiii...

9 comments:

Anonymous said...

Tertarik bila bc story nie..
..i hav x'perience bout kulit bermasalah nie..
Totally..low confident..!!
But skunk..alhamdulillah.. Even x de mulus cgt..tapi senang tuk di jaga..
=))

cik3zza said...

lpas dh lalui sume tu bru sy tau pe perasaan yg org lain rse.. slame ni xpernah pun terfikir akn kne..
1july hari tu last appointment kat klinik tu. doc pesan jgn pndai2 nk bereksperimen dgn muke pasni..

Anonymous said...

oh sy ade masalah ngan gigi sensitip..hati pun kadangkala sensitip..tolong bg cadanngan eh nak kena jumpa Dr. mana lak nie ..heheh~~v(^^,)v..

Anonymous said...

cegah sebelum hamil la ezza..bkn cegah sebelum terkena ..hehhe~~v(^^,)v..

cik3zza said...

tuan anon: gigi sensitif meh nk tlg rongakkan.. trus jd mr. ompong. cnfirm xde sakit2. hati pun sensitif ehh.. hurrmmm.. kne msuk icu ni.mcm parah sgt je

tuan anon lg : cegah sblm hamil?? erkkk.. no komen

dafi said...

Saya bru pergi klinik tu. N dia bg antibiotik n ubat sapu mcm u ckp tu. Scary la baca pasal dia korek muka tu. Mmg dia akan korek eh? :( berapa lama habis rawatan? Macam mahal sgt la 2k

dafi said...

Saya bru pergi klinik tu. N dia bg antibiotik n ubat sapu mcm u ckp tu. Scary la baca pasal dia korek muka tu. Mmg dia akan korek eh? :( berapa lama habis rawatan? Macam mahal sgt la 2k

dafi said...

Saya bru pergi klinik tu. N dia bg antibiotik n ubat sapu mcm u ckp tu. Scary la baca pasal dia korek muka tu. Mmg dia akan korek eh? :( berapa lama habis rawatan? Macam mahal sgt la 2k

Unknown said...

kes akak sme mcm sye. .sye kne jerawat naik banyk sbb salah pencuci muka. .dokter ckp sbb pencuci muka zaman skg byk bahan kimia yg bley merosakkan kulit pengguna. .start 14/5/2014 sye ade temujanji ngn dokter pakar kulit. .dokter pakar bgi sye ubat antibiotik,ubat sapu pda jerawat setiap mlm. .dan dokter syorkan sye pkai pencuci muka untk sume jenis kulit yg ade mslh iaitu pencuci muka Cetaphil. .mmg byk perubahan yg baik lps sye mkn ubat yg dokter bgi dan pencuci muka yg dokter syorkan. .skg jerawat sye semakin kurang. .cume parut hitam byk sikit. .hehe. .